۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
تعداد بازدید: ۳۵۲۵۵۰
اردشیر یار احمدی گفت: تنها خواسته من از مسئولین این است که تسهیلات با سود کم به این بخش اختصاص دهند تا ما شاهد رشد تولید و افزایش صادرات و تحقق ظرفیت در نظر گرفته شده در پایان برنامه هفتم توسعه باشیم.
کد خبر: ۳۵۲۵۷

افزایش ظرفیت ارزآوری آبزیان به۲۵۰میلیون دلار چشم انتظار اختصاص تسهیلات|۲۴هزار تن از ۳۸هزار تن میگو تولید شده صادر شد!

سالانه 25 هزار تن محصولات آبزی صادر میشود| رشد 100 درصدی ارز آوری تا 250 میلیون دلار با حمایت دولت

 

اردشیر یار احمدی، معاون برنامه‌ریزی توسعه منابع اداره شیلات بوشهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در رابطه با میزان تولید آبزیان در این استان عنوان کرد: در استان بوشهر با 900 کیلومتر مرز آبی 37 تعاونی  صیادی و حدود 10 هزار هکتار میگو پرورشی سالانه حدود 100 هزار تن محصولات آبزی صید می‌شود که از این مقدار حدود 25 هزار تن به خارج از کشور صادر می‌شود وحدود 125 میلیون دلار  ارزآوری دارد که سال به سال هم میزان تولید و این رقم در حال افزایش است. در حال حاضر میگو پرورشی محصول اصلی صادراتی استان بوشهر است که سالانه بالغ بر 30 هزار تن تولید می‌شود.

 یار احمدی درباره ظرفیت ارزآوری این بخش در اقتصاد کشور گفت: تنها خواسته من از مسئولین این است که تسهیلات با سود کم به این بخش اختصاص دهند تا ما شاهد رشد تولید و افزایش صادرات و تحقق ظرفیت در نظر گرفته شده در پایان برنامه هفتم توسعه باشیم.

سالانه 25 هزار تن محصولات آبزی صادر میشود| رشد 100 درصدی ارز آوری تا 250 میلیون دلار با حمایت دولت

 

وی ادامه داد: در سال 1401، 38 هزار تن میگو تولید شد که 24 هزار تن آن به خارج از کشور صادر گردید و مابقی در بازار داخلی به مصرف رسید. برنامه‌ریزی ما افزایش تولید سالانه است و قدم دوم ما افزایش تولید ماهی‌های قفسی می‌باشد که بر اساس پایه 200 تن در سال شروع کرده‌ایم که هر سال در حال افزایش است. در حال حاضر16 مزرعه پرورش ماهی‌های دریایی داریم که در حوزه تولید فعال هستند. تمام ارکان تولید آبزیان دریایی  ماهی و میگو در استان بوشهر از کارخانه غذا، مراکز تکثیر و پرورش وجود دارد که بعد از فرآوری محصولات به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

 

سالانه 25 هزار تن محصولات آبزی صادر میشود| رشد 100 درصدی ارز آوری تا 250 میلیون دلار با حمایت دولت

تفاوت فاحش سرانه مصرف آبزیان با میزان استاندارد

معاون برنامه‌ریزی توسعه منابع اداره شیلات بوشهر تصریح کرد: حدود 6000 نفر در بخش پرورش آبزیان 14000 نفر در حوزه صید و صیادی مشغول به کار می‌باشند. ظرفیت ما به طور دائم در حال افزایش و مشکل عمده ما کمبود تسهیلات دولتی است، چرا که روز به روز به قیمت اجناس پایه اضافه می‌شود و ما نیاز به تسهیلات با سود کم داریم تا بتوانیم این منابع را به تولید تزریق کنیم و میزان تولید را دراین استان بالا ببریم. در حوزه مصرف آبزیان نیز بر اساس میزان مصرف 300 کیلوگرم در سال، در استان بوشهر باتوجه به ساحلی بودن، سرانه مصرف 20 کیلوگرم برای هر نفر است.

 

سالانه 25 هزار تن محصولات آبزی صادر میشود| رشد 100 درصدی ارز آوری تا 250 میلیون دلار با حمایت دولت

ظرفیت تولید غذای آبزیان  ما به صورت کامل ۸۰ هزار تن است که امیدواریم در پایان برنامه هفتم توسعه به تولید ۱۰۰ هزار تن برسیم.

وی در پاسخ به نحوه تامین خوراک آبزیان برای پرورش گفت: یکی از ارکان اصلی پرورش آبزیان خوراک آنها می‌باشد. در استان بوشهر شش کارخانه تهیه و تولید غذا فعال هستند که به صورت مرتب در حال افزایش تولید و فضای خود هستند. ظرفیت تولید غذای آبزیان  ما به صورت کامل 80 هزار تن است که امیدواریم در پایان برنامه هفتم توسعه به تولید 100 هزار تن برسیم.

 یار احمدی درباره ظرفیت ارزآوری این بخش در اقتصاد کشور گفت: چنانچه ما بتوانیم از تسهیلات کم بهره استفاده و آنها را به تولید تزریق کنیم می‌توانیم از 122 میلیون دلار به 250 میلیون دلار ارتقا دهیم. تنها خواسته من از مسئولین این است که تسهیلات با سود کم به این بخش اختصاص دهند تا ما شاهد رشد تولید و افزایش صادرات و تحقق ظرفیت در نظر گرفته شده در پایان برنامه هفتم توسعه باشیم.

 

برچسب ها: شیلات استان بوشهر تولید میگو آبزیان نمایشگاه بین‌المللی شیلات پرورش ماهی وزارت کشاورزی تسهیلات
ارسال نظر
آخرین اخبار